søndag 30. januar 2011

Deilig søndag

Ikke ofte jeg har en HEL søndag hjemme på vintertid. Godt å være litt hjemme også kan jeg kjenne etter en skikkelig langtur med isfiske på Hjälmaren i Sverige i går. Da startet vi fra Oslo 0430, og kom hjem ca 2030... Kjente for en sovemorgen og avslapping i dag... Men det innebærer jo ikke at man klarer å ligge på sofaen en HEL dag!! Neida litt omgjøring og vasking og rydding er godt å få unnagjort da.

Synes hylla i stua så så tom og fattigslig ut etter julepynten ble pakket ned... Så da tenkte jeg at noe måtte gjøres. Speilene, lampen og krydderhyllen er lissom blitt fast invetar på hyllen, mens resten byttes ut med jevne mellomrom. Nå fant jeg frem litt turkise detaljer for å friske opp.
Krydderhyllen sammen med en engel som ble glemt da julepynten ble pakket. Men ikke sååå julete denne da. Den sølvfargede skålen er i gammelt fattigmannssølv. Sjelden man kommer over dette på auksjoner og loppiser her hjemme, så gleden var stor da det ENDELIG skjedde. De to telyslyktene matcher fint med sitt melkehvite glass og sølvfargede metallgitter. Disse selges i butikken. Speilet bak er innkjøpt på auksjon og kommer nok ikke til å bli solgt noen gang. Er blitt veldig glad i det. Det ble kjøpt før oppkjøperne på auskjonene en gang visste hva shabby chic var for noe, og jeg betalte den nette sum av 80,- for speilet.
Disse vakre stoffhjertene som er sydd av gammelt sengetøy kjøpte jeg på Kjerringtorget i sommer Det ene har vakre strykemerker av frimerker med stempel, og det andre følte jeg bare jeg MÅTTE kjøpe når monogrammet som er brodert på sier JK -som er forbokstavene til kjæresten og meg. Jim + Kjersti = sant :o)
Detaljbilde av hyllen på hyllen. En søt liten krydderhylle i en gammel pastellgrønn farge. Passer gost sammen med nye turkise telyslykter, sammen med en tidlig 1900-talls vase med vakker malt dekor. Rådyret i plast fra 70 tallet er en fin kontrast til den yndige ballerinaen fra Italia. Denne fikk jeg av Lillian som har Lillians fryd
En tallerkenhylle er et møbel som er grei basis for en forandring i ny og ne uten for mye styr og mas... Vi har en lyseblå tallerkenhylle med knaggrekke på kjøkkenet. Denne varierer jeg en gang i blant. Nå trengte jeg litt farge i heimen, og tok utgangspunkt i kokeboken VINTERMAT.
Herlige turkisfarger som matcher det blå i hyllen. Jeg har mikset med kokebøker, og gamle fat. Fatene er av porselen og et turkis madam blå emaljert fat. Synes bokstavene av Embla kom fint frem sammen med det andre...
Denne nydelige platten kom jeg over på et loppemarked i høst... Trodde hjertet skulle hoppe over et slag da den åpenbarte seg i en kasse under et bord -eller tror forresten det stoppet et lite sekund... For en SKATT.
Leste et sted at den kan være produsert hos Egersund fajanse selv om den ikke er stemplet. Den er kraklert, og i manges øyne ødelagt, men i mine øyne er den LYKKE *smiler*
Bak den henger en grillvott med foccacia oppskrift som dekor. Denne selger jeg i butikken.
Morsomt å leke litt med bildene også... Her har jeg beskjært bildet i picasa så jeg bare har fått teksten. Så har jeg brukt Photoscape til redigering med ramme rundt bildet, og litt antikkeffekt.. Nesten så jeg ønsker meg et sånt som skilt... eller strykemerke... eller transfer... Hmmm... Lagre idèen i harddisken...
En herlig madame blå emaljert bøtte ved siden av et kjeleunderlag i fil de fer som er malt lys turkis. Denne ble kjøpt på Indiska for noen år siden. Synes den er så nydelig. Den hvite platten fat jeg på samme loppis som den andre, med andre ord DOBBELLYKKE den dagen :o)
Foran den henger en lyslykt i sink hvor det er boret hull formet til et hjerte. Dette kan enkelt lages av en liten hermetikkboks... Undres på om jeg skal teste ut dette en dag...
Vintermat-bok med masse god inspirasjon til gode supper med mer... Jeg kjenner at jeg er en smule matlei, og da er det godt med litt nyttig og sunn inspirasjon...
Aporpos sunn... *ler* Synes bildene i boken er så nydelige og rene... Man får jo lyst på en sjokoladesuffle når man ser dette eller hva??
I morgen er det starten på en ny uke med nye muligheter!!

3 kommentarer:

(eddas) sa...

Ja..her var det mange herlige ting og skue:):)Ja..du står på du Kjersti....
kos deg
klemklem

(eddas) sa...

Flott..tar du med deg til onsdag..så satser jeg på at jeg kommer en tur da:)Du husker farvene....rosa,grått,lavendel,sort...var det ikkke det??
klem

(eddas) sa...

Halloooo:)
ja takk i lige måde for flott pakke:):)I dag har vi handlet maling til den store gullmedalje...så nå er det bare og sette i gang:)
Ja...var den ikke fin...snes de er så lekre i fasong størrelse og farve...
ha en koselig kveld...så sees vi snart igjen...
klemklem